הודעה לבעלי האתר

תקופת הניסיון הסתיימה, יש ליצור מנוי דרך ממשק ניהול האתר.
האתר נכנס לרשימת המחיקה ויימחק בקרוב
לחץ כאן אם אינך זוכר את כתובת ממשק ניהול האתר שלך.
אפרודיטי מקנידוס
 

אפרודיטי מקנידוס


יצירת המופת המכונה 'אפרודיטי מקנידוס'  מיוחסת לפרקסיטלס Πραξιτέλης
שנחשב לגדול המפסלים ב
שיש ובברונזה בשלהי העידן הקלאסי ביוון.
הפסל היה עשוי שיש לבן-צח ללא רבב, שהיה יקר-המציאות והובא במיוחד מהאי Paros.  

פליניוס 'הזקן' סיפר שפרקסיטלס פיסל שני פסלי אפרודיטי - אחת לבושה ואחת עירומה, והציע אותם למכירה. בני האי קוס בחרו בפסל הלבוש, וכך שמרו על תדמיתם המוסרית. לעומתם, בני קנידוס (כיום בטורקיה) בחרו בפסל האלה העירומה....

בזמנו, היצירה נחשבה שערורייתית מאד, תקדימית וחדשנית, מפני שלראשונה - האמן העז 'להפשיט את האלה' ולהציג אותה עירומה,  בתלת-מימד ובגודל טבעי. 

האלה אפרודיטי נראית בדרכה להתרחץ. היא ערומה לגמרי והשיער שלה אסוף ומהודק.  הראש שלה מופנה ימינה, כמעט בפרופיל. ידה האחת מכופפת במרפק, והיא אוחזת מגבת או מטפחת גדולה, שמשתפלת אל קנקן גדול.
בידה השנייה, במחווה חיננית, היא מכסה על איבריה המוצנעים
pubic, כפי שלוצ'יאנו תיאר בכתביו: '...בחיוך קל החושף רק מעט את השיניים, כל יופיה במלואו בלי כל כיסוי והיא עירומה לחלוטין בעודה מחזיקה יד אחת לפניה, להסתיר את איבריה המוצנעים..'

בפסל נשמרו בקפדנות העקרונות של הפיסול הקלאסי. הפרופורציות 1:7 וחישוב כל החלקים בגוף לפי אמת-המידה הקנונית, כך שהיחסים בין חלקי הגוף מושלמים. כל פרטי הגוף מתוארים בדיוק אנטומי, בנטורליזם, כשלמות ללא פגם. ליטוש השיש והחלקתו יוצרים אשליה  של עור אמיתי.  בנוסף, הפסל  'מקפיא את הרגע' המסויים שהאמן מבקש להדגיש ויוצר אשליה של תנועה. ההבעה מאופקת, כאילו אדישה, והחיוך הקלוש, מעידים על רמה רוחנית גבוהה. 

מדוע פרקסיטלס בחר להציג את אפרודיטי בעירום מלא, ומדוע הציג אותה מכסה  את מבושיה?
התשובה טמונה, כנראה, בביוגרפיה של אפרודיטי. נסיבות הולדתה קושרות אותה למים, מאז שנולדה (נוצרה, התגלתה, עלתה emerged) מקצף גלי הים – כפי שמופיע בכתבי הסיודוס.
פרקסיטלס בחר להראות את אפרודיטי בסיטואציה שקשורה לפולחן ההיטהרות ולרחצה במים, משום שרק בהקשר זה יכול היה להתקבל על הדעת להראות את האלה בעירום מלא, בפומבי, ולכן גם טבעי שהמגבת תהיה מוכנה בסמוך. בהתחשב בכך שהפסל נועד לעיני הציבור -
מובנת גם תנועת-היד, אשר נועדה לשמור על תדמיתה  המבויישת,  "pudica"של האלה. 


אנשי קנידוס הציבו את הפסל המונומנטאלי במקדש לכבוד אפרודיטי אלת האהבה והיופי. 
המקדש היה עגול ומעוטר בעמודים דוריים, פתוח מכל צדדיו, כך שהיה אפשר לצפות בפסל מכל כיוון. ואכן, הפסל הוכתר כיפה ביותר בעולם כולו,
וקנידוס נעשה מוקד תיירותי להמוני המבקרים.


פסל אפרודיטי  מקנידוס היה אחד הנודעים ביותר בעולם.
הוא היווה אב-טיפוס לתיאור יופי נשי
קלאסי והפך לאחד מנכסי צאן הברזל של התרבות המערבית כולה.  
הפסל המקורי הועבר לארמון (כיום בטורקיה) ונשאר שם עד שהארמון נשרף, כך שהפסל לא שרד. 
ולמרות זאת - 
הפסל הוזכר במקורות הכתובים פעמים רבות, בתיאורים מילוליים, 
גם 400 שנים אחרי שנוצר. 
[למי שעקב בפרקים הקודמים - פסל זה , בדומה לציור הנפלא של אפלס,
שגם ממנו נותר רק תיאור מילולי, זיכרון בתודעה, והרבה עותקים]


 
 
 
תגובות הוסף תגובה הוסף תגובה
 
 
תפריט דף הבית